Jak vybrat elektroskútr
Hledáte pohodlnější, rychlejší a ekologičtější variantu když se potřebujete dopravit do školy, do práce nebo na nákup po městě, než je jízda autem nebo v přeplněné MHD? Potom je pro vás elektroskútr jako stvořený - je tichý, snadno se ovládá, pohodlně vás dopraví z bodu A do bodu B a díky elektromotoru je také šetrný přírodě a životnímu prostředí.
Co je elektro skútr
Skútry se obecně dle platné legislativy definují jako jednostopá vozidla podobná motorkám, ale jsou vybaveny menšími koly, nízkoobjemovým motorem a automatickou převodovkou – tedy bez ručního řazení, jaké najdeme u klasické motorky. Dnes se setkáváme se skútry benzínovými ale také se stále oblíbenějšími elektroskútry které jsou namísto klasického spalovacího motoru vybaveny ekologičtějším elektromotorem. Je tedy tichý a velmi šetrný k životnímu prostředí.
Elektroskútry jsou ideální pro překonávání kratších vzdáleností v řádech desítek kilometrů. Jsou skvělým řešením, pokud se potřebujete pohodlně přepravovat do práce, do školy nebo třeba do města na nákup.
Vybírat lze z několika kategorií a modelů e-skútrů které se liší dle výkonu i designu. Od základních modelů, po městské skútry a silnější stroje, které jsou vhodné i na delší vyjížďku.
Výhody e-skútrů
- E-skútry jsou díky ekologickému provozu šetrné k životnímu prostředí, neznečišťuje ovzduší, neprodukuje emise ani zápach.
- V porovnání se skútrem na spalovací motor vychází elektrický pohon levněji. Některé zdroje uvádějí, že provozní náklady jsou ve srovnání s benzinovým motorem až 14x nižší, při porovnání s automobilem pak až 40x.
- Nabijete ho doma, nebo kdekoli kde je dostupná klasická zásuvka. Některé modely disponují i vyjímatelnou baterií a nabití je tak ještě snazší. Pro plné nabytí stačí obvykle 4 – 8 hodin.
- U e-skútrů nemusíte měnit olej, ani výrazně pečovat o motor, servisní prohlídka je jednou za rok a celkově je velmi nenáročný na údržbu.
- S elektroskútrem zaparkujete pohodlně i ve velkých městech, kde je to obvykle problém. E-skútr je ale vejde téměř kamkoli a i do lokalit, kam motorová vozidla nemohou.
Nevýhody e-skútrů
- Maximální rychlost je u elektroskútrů obvykle omezená na 25 km/h až 45 km/h, podle konkrétního modelu a je tedy nižší než u klasických skútrů.
- Standardní nosnost činí 120 – 180 kg což pro řidiče samotného není nijak limitující. Pokud se však chystáte na projížďky ve dvou, je dobré promyslet koupi stroje s vyšší nosností.
- E-skútry mají kratší dojezdovou vzdálenost, než je tomu u klasických skútrů. Na jedno nabití ujedete 40 – 120 km, dle modelu a výkonnosti baterie. Poté je nezbytné jej znovu nabít.
- S tím je spojena i možnost, že se baterie vybije v nevhodném okamžiku třeba na delší trase. Vždy proto hlídejte indikátor stavu baterie a předejdete tak zbytečným komplikacím.
Co zvážit před nákupem skútru
První věc, ve které je třeba si udělat jasno je, jaký typ skútru chceme, zdali hledáme ten, na který budeme potřebovat řidičské oprávnění či nikoliv.
Elektrický skútr bez řidičáku
Jedná se o e-skútry které se na pomyslné škále dopravních prostředků řadí někde mezi bicykly a mopedy. Tyto stroje se nemusíte nikde registrovat a nepotřebujete ani technický průkaz, registrační značku či povinné ručení. Jejich rychlost je omezena a to na max. 25 km/h.
Podle vyhlášky musí elektrický skútr bez řidičského průkazu primárně fungovat jako kolo, tzn. že jej pohání jeho řidič pomocí šlapek a elektromotor mu pouze pomáhá v jízdě. Výkon takového e-skútru pak nesmí přesáhnout 250 W, respektive 1000 W. (250 W označuje trvalý výkon, 1000 W znamená nejvyšší možný chvilkový výkon při maximální zátěži.)
Elektroskútry s řidičákem
Na všechny silnější stroje bude nutné abyste byli vlastníky řidičského průkazu. Typ řidičského oprávnění závisí na výkonu elektromotoru a maximální rychlosti vozidla:
U elektroskútrů a elektromotorek s maximální rychlostí 45 km/h a výkonem do 4 kW vám bude stačit ŘP typu AM (lze vyřídit již od 15 let). Pokud vlastníte ŘP skupiny B, máte po starostech, toto oprávnění se automaticky vztahuje i na tato jednostopá vozidla.
Pro elektromotorky s výkonem do 11 kW a s poměrem výkon/hmotnost max. 0,1 kW/kg musíte mít ŘP skupiny A1 (lze vyřídit od 16 let) nebo ŘP skupiny B. Skupina A1 je v současnosti automaticky zahrnuta v rámci řidičáku na auto. Musí se ale jednat o vozidlo s automatickou převodovkou (což všechny elektroskútry splňují)
Pro úplnost doplnění k ostatním skupinám:
Od 18 let si můžete vyřídit řidičský průkaz skupiny A2, se kterým lze řídit elektromotocykly s výkonem max. 35 kW a poměrem výkon/hmotnost max. 0,2 kW/kg.
Od 24 let (nebo 20 let a dva roky řidičské oprávnění pro skupinu A2) lze získat neomezený ŘP sk. A na všechny typy motorek a elektromotorek.
Vlastníte-li ŘP skupiny B, můžete řídit jednostopá vozidla s automatickou převodovkou o objemu motoru do 125 ccm, výkonu motoru max. 11 kW a s poměrem výkon/hmotnost nejvýše 0,1 kW/kg.
Jakým způsobem budete elektroskútr nejvíce používat
Zvažte kde a jakým zpsobem budete s e-skútrem cestovat, v jakém terénu, jestli budete jezdit sami. Pro každého bude rozhodujícím faktorem něco jiného, například výkon, cena nebo třeba možnosti dobíjení, výdrž baterie. Proto je dobré si před samotným výběrem položit pár základních otázek na základě kterých se pak můžete pohlédnout po konkrétním typu skútru.
- Kolik chci do e-skútru investovat?
- Budu jezdit sám nebo ve dvou?
- Plánuji jezdit kratší či delší trasy?
- Budu jezdit spíše v rovinatém nebo kopcovitém terénu?
- Budu mít na místech, kde chci jezdit možnost dobití baterie?
- Mám možnost zaparkovat přímo u elektrické zásuvky?
Jaké parametry při výběru sledovat
Výkon a maximální rychlost
Čím náročnější terén, tím vyšší výkon a silnější baterii budete potřebovat. Jízdu neovlivňuje pouze síla akumulátoru ale také hmotnost stroje i samotného jezdce. Platí tedy, že čím těžší stroj a jezdec, tím náročnější požadavky na výkon.
Některé modely mají automaticky připraveny sloty na dvě baterie, takže když si přikoupíte druhou, náhradní baterii a dáte ji do volného slotu, můžete si tak maximální dojezd zdvojnásobit.
Maximální dojezdová vzdálenost
Jedna z prvních informací, která zákazníka první zajímá je maximální dojezd na jedno nabití. Standardně se počítá s dojezdovou vzdáleností kolem 60 až 80 km, ačkoli rozpětí škály je už od 40 km až po 120 km na jedno dobití.
Některé modely mají automaticky připraveny sloty na dvě baterie, takže když si přikoupíte druhou, náhradní baterii a dáte ji do volného slotu, můžete si tak maximální dojezd zdvojnásobit.
Nosnost
Standardní nosnost, kterou elektroskútry disponují, je od 120 kg výše. Při nákupu vždy zvažte, zda se na skútru budete přepravovat sami, nebo ve dvou, případně zda budete převážet těžší zavazadla. Podle toho pak volte model s vyšší či nižší nosností.
Hmotnost
Čím je stroj lehčí, tím snáze se vám bude ovládat. Nejlehčí modely se pohybují okolo 70 kg, městské a sportovnější elektromorky mohou vážit přes 120 kg.
Pevná nebo vyjímatelná baterie - typ akumulátoru
Baterie buď tvoří pevnou součást skútru, nebo jsou koncipovány jako vyjímatelné. Kterou z variant vybrat? Je důležité takovou otázku zvážit, zvlášť pokud nemáte přímý přístup k elektrické zásuvce. Nespornou výhodou vyjímatelné baterie je, že nemusíte parkovat v blízkosti zásuvky. Zaparkovat tak můžete kdekoli, baterii jednoduše vezmete a přes noc nabijete třeba doma. Naopak nevyjímatelná baterie je pevnou součástí skútru a musíte pamatovat na to, abyste vždy parkovali v dosahu zásuvky, což může být pro někoho limitující.
Po určitém čase používání a počtu nabíjecích cyklů bude baterii potřeba vyměnit za novou.
Brzdy
Nabízejí se brzy hydraulické kotoučové nebo bubnové (starší typ) či diskové, vždy záleží na typu stroje. U lehkých skútrů je účinnost kotoučových i bubnových brzd totožná, nicméně u silnějších strojů a při rychlostech nad 50 km/h jsou prokazatelně účinnější brzdy kotoučové. Výhodou bubnových brzd je jejich nízká poruchovost a jsou také velmi nenáročné na údržbu. Některé modely kombinují více typů brzd, u skútrů vyšší třídy jsou zpravidla brzdy kotoučové.
Design
Tak jako u klasických skútrů lze i mezi elektro skútry vybírat z růžných modelů a designů – ať už klasický, sportovní či retro design.
Pořizovací náklady
Pořizovací cena elektroskútru může být srovnatelná s benzínovou variantou, avšak provozní náklady jsou až 14 x nižší u ekologických variant. Investice do e-skútru se vám tak vrátí velmi rychle.
Základní modely elektroskútrů patří mezi nejlevnější varianty, které jsou na trhu dostupné, například moderní e-Babetu značky RACCEWAY pořídíte již od cca 23 000 Kč.
Modely se mohou nabízet také v základu bez baterie. Baterii tak musíte přikoupit samostatně. Jiné modely naopak disponují dvěma sloty, díky kterým si můžete prodloužit dojezdovou vzdálenost.
Záruka a servis
Chcete-li na skútru bezstarostně jezdit dlouhá léta, nevybírejte model jen podle ceny a designu, ale také podle značky.
Pokud jste se už rozhodli a máte svůj vybraný svůj vysněný model, mohlo by vás zajímat, co vás ještě čeká po jeho pořízení. Například jak zaregistrovat elektroskútr a co všechno to obnáší.