Jak je to s DOT a stářím pneumatik?
Ať už brázdíte vozovku jako král silnic, anebo jste sváteční jezdec, správné pneumatiky se vždy vyplatí. Ušetří peníze a hlavně zdraví. Zimní pneumatiky mají perfektní přilnavost k vozovce, ví, jak zabránit smyku i jak co nejrychleji zabrzdit. Letní pneumatiky jsou tvrdší, odolné vůči vysokým teplotám i aquaplaningu. Jasnou volbou pro řidiče „neřidiče“ jsou pneumatiky celoroční. V naší nabídce naleznete jak pneumatiky na osobní auta, tak i na dodávky. To vše za skvělé ceny s dodáním do 24 hodin. Nabízíme tisíce pneumatik - kvalitní letní a zimní pneu od výrobců jako Barum, Continental, Dunlop, Michelin nebo Pirelli.
DOT kód pneumatik:
Pneumatiky expedujeme z externího skladu distributora a neevidujeme konkrétní DOT (týden a rok výroby).
Pokud v popisu produktu neuvádíme jinak, jsou veškeré nabízené pneumatiky dle DOT mladší 2 let, přičemž většina je dle DOT mladší 1 roku.
DOT je zkratkou Department of Transportation – názvu, který odkazuje na Ministerstvo dopravy USA, neboť právě s bezpečnostní certifikací této instituce je DOT kód spojen. Lze se také setkat s méně zavedeným označením TIN, které patří stejnému kódu a zkracuje spojení Tire Identification Number neboli identifikační číslo pneumatiky.
Bojíte se pořízení starších pneumatik? Nemáte proč.
Spousta řidičů odmítá kupovat pneumatiky, které jsou staré rok, případně dva. K tomu ale není žádný důvod. Neexistují vědecká nebo
technická data, na jejichž základě by bylo možné určit jakoukoli minimální či maximální životnost pneumatik.
PNEUMATIKY STARÉ AŽ PĚT LET MOHOU BÝT PRODÁVÁNY JAKO NOVÉ, PROTOŽE POKUD JSOU SPRÁVNĚ SKLADOVANÉ,
UCHOVÁVAJÍ SI PO TUTO DOBU SVÉ PŮVODNÍ TECHNICKÉ VLASTNOSTI.
Jak poznáte datum výroby pneumatiky?
Datum výroby pneumatiky najdete na jejím boku za zkratkou DOT. První dvě číslice označují týden výroby, druhá dvojice poté označuje
výrobní rok. Například pneumatika s označením DOT 0315 byla vyrobeny ve třetím týdnu roku 2015.
Proč nás DOT nemusí při koupi zajímat?
Každý člověk chce samozřejmě koupit pneumatiky, které jsou co nejnovější. V takovou chvíli se musíme podívat na DOT pneumatik. Nadruhou stranu nás DOT ale nemusí vůbec zajímat. Věk většiny pneumatik se totiž začíná počítat až od jejich uvedení do provozu. Naopak způsob, jakým jsou skladovány před tím, než jsou uvedeny do prodeje, se na kvalitě pneumatiky projevý pouze v zanedbatelné míře.
Pneumatika, která je dobře skladována, je ta, která není vystavována vlhkosti a přílišnému působení tepla a světla. Taková pneumatika je jako nová i po čtyřech až pěti letech. Ovšem ani doba pěti let není hraniční čárou použitelnosti pneumatik. Ta je ještě mnohem delší a je na hranici až desíti let. Dle vyjádření inovovaných výrobců to znamená, že do pěti let by nemělo u pneumatiky dojít k žádné, byť minimálně znatelné změně kvality a do deseti let lze pneumatiku považovat za způsobilou k použití na autě.
Proč vás tedy nemusí DOT při koupi nových pneumatik zajímat? Jelikož prakticky všechny pneumatiky, které lze koupit jako nové, se této věkové hranici ani zdaleka nepřibližují. A zda byla pneumatika vyrobena před týdnem, nebo např. před 16 měsíci, vás vlastně nemusí zajímat, protože její kvalita bude v obou případech identická.
Jak dlouho můžete na pneumatikách jezdit?
Pneumatiky se vyrábějí v určitých výrobních cyklech (sériích), stejně tak v určitých časových intervalech probíhá distribuce přes velkosklad ke koncovým prodejcům a není tedy možné Vám zaručit například měsíc starou pneumatiku.
Maximální stáří pneumatik je často stanoveno na hranici 10 let od data jejich výroby. Po uplynutí této doby ztrácí pneumatiky své jízdní vlastnosti a je vhodné se poohlédnout po nových. Většina výrobců pneumatik doporučuje řídit se obecným pravidlem: koupím-li pneumatiku vyrobenou před 5 lety, mám dalších 5 let na její ojetí.
Provozní životnost pneumatik je životnost pneumatiky počínající datem jejího uvedení do provozu. Tento časový úsek není možné stanovit s přesností, protože rychlost opotřebení závisí na rozličných faktorech. V souladu s mezinárodní praxí by pneumatika neměla být užívána déle než cca. 6 let. Obecně ovšem platí, že pneumatiky dosahují limitu opotřebení výrazně dříve, zejména při každodenním provozu.
Jak správně skladovat pneumatiky?
Víté, jak správně skladovat pneumatiky? Pro jistotu vám přinášíme 5 základních pravidel.
5 PRAVIDEL SPRÁVNÉHO SKLADOVÁNÍ PNEUMATIK:
1. Vybírejte tmavé místo bez přístupu světla. Právě UV záření se na stárnutí pneumatik podepisuje zdaleka nejvíce. Dlouhodobé vystavení pneumatik slunečnímu svitu způsobuje předčasné tvrdnutí gumy a tvorbu prasklinek na jejich povrchu.
2. Pneumatiky skladujte v chladu, ideálně v teplotě pod 15 °C.
3. Skladujte pneumatiky v suchu. Pokuste se do co největší míry zamezit veškerému přístupu vlhkosti, větru, sněhu a dalších venkovních vlivů.
4. Před uskladněním pneumatiky pečlivě vyčistěte. Bahno, chemikálie nebo zbytky maziva mohou za pár měsíců nedělat pěknou paseku. Pokuste se také ze vzorku gum odstranit drobné kamínky.
5. U pneumatik pravidelně kontrolujte tlak a dofukujte je, vyhnete se tak deformacím.
Co znamenají parametry na pneumatice?
Zpětný odběr pneumatik:
Nejčastějším řešením likvidace pneumatik s ukončenou životností je jejich předání pneuservisu při přezutí na nové pneu.
Další možností zpětného odběru použitých pneumatik zdarma je jejich odevzdání prodejci (v množství jenž bylo zakoupeno u prodejce, od kteréhokoliv výrobce). U nás se jedná o pobočky.
Použité pneumatiky je také možné zdarma odevzdat v jakémkoliv množství, od kteréhokoliv výrobce na těchto sběrných místech po celé ČR:
Seznam veřejných míst zpětného odběru použitých pneumatik vedený Ministerstvem životního prostředí: http://www.mzp.cz/cz/odber_pneu
U výrobků, na které se vztahuje zákon č. 185/2001 Sb. o odpadech, jsou součástí prodejní ceny i náklady na zpětný odběr, zpracování a likvidaci. Výše těchto nákladů je stanovena na 3 Kč/1 kg.
Prohlédněte si naše patra plná pneumatik:
Myslíte si, že nadešel ten pravý čas na novou sadu pneumatik? V naší nabídce si určitě vyberete.
Prohlédnout nabídku